言葉と表現と射影のブログ

アクセスカウンタ

zoom RSS ALSO SPRACH OWLCATO ふくろねこー、かく語り き 2011年月6月(2) 本多敬

<<   作成日時 : 2011/06/05 10:53   >>

トラックバック 0 / コメント 0

思想・哲学

・カントによってはじめて悟性 Verstand と理性 Vernunft とがはっきり区別された。悟性の対象は有限で制約されたものであり、理性のそれは無限で無制約のものである。

AspharaAaron Asphar
・Suffering is always unwelcome to the eye, but the ego strips the real of its emotionality and sees only the painless, ideological real.

・英国議会を占拠した新左翼はまず古典的な人権概念をうち棄てようとした。サッチャーリズム、ネオリベの必然的な帰結だ。国家すら「売る」勢いの傍らで、国権的暴力は野放し状態となった。多文化主義の崩壊後、アラブのマイノリティー・グループは人権の意義に抵抗の原理を見出した。日本の状況と同じだ

・国家的天皇の溝口史観に挑んだ、八十年代のアジール論、「無縁・公界・楽」は、フェミニズム的視点、つまり縁切り寺から書き始めた。単独者が交通し合う商業空間の発見は統整的理念。しかし甥は天皇を構成的に実体化してしまった。ポストモダンがプレモダンと野合して安直な「近代」批判を展開した例だ

Wittgenstein
・Das Buch will also dem Denken eine Grenze ziehen, oder vielmehr- nicht dem Denken , sondernn dem Ausdruck der Gedanken; Denn um dem Denken eine Grenze zu zieehen, müßten wir beide Seiten dieser Grenze denken können (wir
müßten also denken können, was sich nicht denken läßt...
・Die Grenze wird also nur in der Sprache gezogen werden können und was jenseits der Grenze liegt, wird einfach Unsinn sein.



Edward W.Said says;your own history of service to previous masters is trampled on or demonized of course,but it doesn't provoke in you the slightest self-doubt, doesn't stimulate in you any desire to question the premise of loudly serving a god, then lurching impulsively to do the same for a new god.Far from it;as you had careened from one god to another in the past, you continue to do the same thing in the present,a bit more cynically it is true,but in the end with the same effect.
By cntrast the true intellectual is a secular being.However much intellectuals pretend that their representations are of higher things or ultimate values, morality begins with their activity in this secular world of ours - where it takes place,whose intersests it serves,how it jibes with a consistent and universalist ethic,how it discriminates between power and justice,what it reveals of one's choices and priorities.Those gods that always fail demand from the intellectual in the end a kind of absolute cer...


・西田幾多郎は「善の研究」では、プラトー、アリストテレス、ヘーゲル、そしてカントに基づく普遍的国家観を語っていた。曰く、国家は今日の処では統一した共同体意識の最も偉大なる顕現であるが、我々の人格発展は此処に止まる事は出来ない。尚一層大なる者を要求する。・・人類的社会の団結である、と
三十年代のスターリンとヒトラーの接近、人民戦線の崩壊(但し中国では国共合作成立)という世界情勢の中で、西田は普遍的国家観を撤回した。曰く、個人は国家との統一の中で自発的な生命を発展させ、不可分に組織されなかされなければ。召集令状で自ら死を選んで死を超越せよ、と田辺の天皇万歳の哲学

From Immanuel Kant "Zum ewigen Friden"(カント、永久平和のために)
Amity means the right of a foreign visitor not to be treated with hostility upon his/her arrival.

In "the study of the good"(1911) , Kitaro Nishida (西田幾多郎Japanese philosopher 1870-1945) refered to an universal view of the state based on Platon, Aristotle, Hegel and Kant . Nishida says; however the state is the grandest manifestation of the sense of community that is seen today ,the cultivation of our character could not stop at the state. Something more universal is required to us. It must be social solidarity of human. In an mutual approach of Stalin and Hitler of 30's, accompnaying the collapse of popular front (except of the collaboration between the Kuomintang and the Communists in China) , Nishida withdrew his vision of the universal nation. Nishida's definition of the state was changed as this; the individual has to develop the voluntary life ("seimei";生命) in the unification with the state, that is organized as a single whole .Actually he authorized national identity for the fascist state. Ge Tanabe (田辺元), one of the Nishada's pupil, carried on propaganda; choose the death and transcend the death with a summons to military service in the Imperial Japanese Army printed on a red postcard, ; that was no more than a philosophy of the Emperor banzai [hurray]


言葉・表現・本


・亀井勝一郎「人生 邂逅し 開眼し 瞑目す」は、いかにも、去勢された日本人好みの言葉か。原爆たる原発に怒りを表さず、背中を丸めて瞑想す、だ。修学旅行で京都を見学した後、亀井に影響された仏像の感想文をうっかりと書いてしまった。一高時代に和辻を仰いだ父の目に触れて馬鹿にされた・・悔恨す


・広い視点の中沢新一なら、精緻な文体で「言葉と物」を翻訳したかもしれない。ポストモダンがプレモダンと野合して安直な「近代」批判を展開した八十年代に、中沢は、天皇的なもの=太陽を商業ネットワークの中心ならざる中心に置いた。「日本の大転換」では「第八次エネルギー革命」の中央舞台だ。溜息

・キュヴィエの比較解剖学の言葉とサド・マゾッホの性を語る言葉によって、はかからずも露呈されたことのひとつが、生と死を体系的に記述するはずのシステムにおいて、科学と文学が互いに関連し合っている、という事実だ。フーコの視点が動く。空間の重商主義的な収奪から時間の産業資本主義的な収奪へと


・「民主制には能率低く効果の遅いと云う欠点が不可避的に伴うのであろうが、しかし独裁制に付き纏うところの恐るべき破壊作用を避けることが出来る。」これは橘が「農民自治」という民主主義的原則による満州新国家の建設をいった言葉である。

・there's nothing more secure than a democratic, accountable, and participatory form of government
wole_soyinkaWole Soyinka

・Books and all forms of writing are terror to those who wish to suppress the truth.
wole_soyinkaWole Soyinka

・「六四、一つの墳墓 永遠に永眠できない墳墓 忘却と恐怖の下に この日は埋葬された 記憶と勇気の中で この日は永遠に生き続ける」劉暁波「六四、一つの墳墓」より (子安宣邦氏)

「民主制には能率低く効果の遅いと云う欠点が不可避的に伴うのであろうが、しかし独裁制に付き纏うところの恐るべき破壊作用を避けることが出来る。」これは橘が「農民自治」という民主主義的原則による満州新国家の建設をいった言葉である。(子安宣邦氏)


TELEMACHOS
He laid the brush aside and, laughing with dekight, cried;
- Will he come? The jejune jesuit.
Ceasing, he began to shave with care.
- Tell me. Mulligan, Stephen said quietly.
- Yes, my love?
- How long is Haines going to stay in this tower?


NESTOR
A phrase, then, of impatience, thud of Blake's wings of excess. I hear the ruin of all the space , shattered glass and toppling masonary, and time one livid final flame. What's left us then ?


James Joyce, CALYPSO
A shiver of the trees, signal, the evening wind. I pass on. Fading gold sky. A mother watches from her doorway.She calls her children home in their dark language.High wall;beyond strings twanged.Night sky moon, violet colour of Molly's new garters. Strings.Listen.A girl playing one of these instruments what do you call them;dulcimers. I pass.

Nicole Hadfield;
I wanna smoke the same shit he did man! Yeah! ◄:-bd►

Henri Mandine;
Toujours les richesses du présent à scruter pour n'en rien perdre .
Trésors à engranger .

Henri Mandine;
Oui , cher Honda. Mais , aussi, leçon délivrée à chacun de nous .
Eveiller notre niveau de conscience autant que faire se peut .


JAMES JOYCE; PROTEUS
Signatures of all things I am here to read, seaspawn and seawrack, the nearing tide, that rusty boot. Sontgreen, bluesilver, rust; coloured signs.


Joyce, Finnegans Wake
Once upon a drunk and a fairly good drunk it was and the rest of your blatherumskite!.
"blatherumskite" is a word of Hiberno-English , meaning "a non-stop talker of nonsene"..

Jean-Luc Godard
J'étais déjà en deuil de ,moi-même, mon propre et unique compagnon, et je me doutais que l'âme avant trébuché sur le corps et qu'elle était repartie en oubliant de lui tendre la main.


Finnrgan's Wake (song)
"Thanam 'on dhoul, do ye think I'm dead?"
("d'anam 'on Diabhal" is a Hiberno-English, meaning "common curse")

Robert Bresson notes sur cinématographe;
Le vrai est inimitable, le faux intransformable.


Robert Bresson
notes sur cinématographe;
Un acteur est dans le cinématographe comme dans un pays étranger. Il n'en parle pas la langue.


Jean-Luc Godard Film Socialism

Mettre à l'abri toutes les images du language
et se servir d'elles
Car elles sont dans le désert
Où il faut aller les chercher
C'est en 1839 que la Palestine accueille son premier
photographe.
La quadrature de cercle était trouvée avec la
Fameuse métaphore X + 3 = 1
Qu'Einstein chercha toute sa vie
Clarum per obscurius



James Joyce

"the book of Doublendes Jined"

(the book of Doublendes Jine= Double ends joined + Dublin's Giant)

note; the last word "the" connected with "riverrun" at the beginning shows the ring structure of this book "Finnegans Wake"(1939)


・Henri Mandine; Joyce est inépuisable . . .




・Duras

He; Impossible not to come

She; I'll forget you!I'm forgetting you already!Look how I'm forgetting you! Look at me!
(He takes her arms,she faces him,her head thrown back)

She; Hi-ro-shi-ma.That's your name.

(They look at each other without seeing each other,Forever.)

He; That's my name.Yes. Your name is Nervers.Ne-vers-in France.


・Godard (on his film "Nouvelle Vague")

Distant, deafened voices express more about the essences than strong, clear ones...and the shadow of a single poplar behind me is sufficient for me, in its mourning.

Voix lointaines et assourdies disent plus de l'eesentiel que celles fortes et claires...et l'ombre me suffit d'un seul peuplier derrière moi, dans son deuil.



・ ジョイスはハイベルノ英語で書いたんだよ"And, haikon or hurlin, who did you did at doyle today, my horsey dorksey gentryman"("Dáil" means "assembly","gathering")


Emily Dickinson
the most ephemeral of moments
pssesses a distinguished past

der flüchtigste aller Augenblicke
besitzt eine strahlende Vergangenheit

le plus éphèmète des instants
possède un illustre passé



アート


.・ロスコは自分の絵を展示するのに消極的だった人といわれていますが、実はターナを非常に敬愛していて、ターナの絵の傍だったらOKと、テートモダンに許可だしました。ウエールズのシュールレアリズムの詩人・プティ・パスカルのもとで、この絵が展示してある部屋で、沢山詩をつくりました。6時に閉館したあと、十人ぐらいのグループでその部屋を使わせてもらいました。絵からのインスピレーションですね、Red eye of forestという印象も、直接絵の前で書き綴った言葉なんです


映画・演劇


Viva,Belle de Jour! I remember that strangely my mother, the daughter of the rich upper class, "a pure white liliy", whom I have called mad "Ophelia", had identified herself so deeply with heroin Deneuve when I was child. With "Ophelia" I had to watch Belle de Jour more 10 times.But I was lucy because later I would have the wonderful opportunity at the small film studio in Paris to work shortly with J.Claud Carriere the great script write of Louis Buniel.In Paris he took the role of narrator for my French independent director who lived in Tokyo for long years. Carriere,the intellectual monster, was so grave and so big for me that I couldn't talk in a relaxed manner to him "I had grown up with Bell de Jour! Praise to Carriere! In the X-mas special program he appealed to TV audience that 25 december is only one day to the other people.And that French has to have great respect to all the world religion,Budihism,Hindu,Christianity,Judaism,Islam without discrimination.



・Riders to the seaのシングは、英国人とアイルランド人の両者から非難を受けた作家。前者からすると、彼のアラン島のゲール語を貴重としたハイベルノ英語(ゲール語文法で英語の語彙)の作品は英国文学を冒涜するものだ。後者からすると、英語が混入した、純粋なゲール語文学ではない

・ウルフは自伝を軽蔑した。ボヴァリーは妻エマを死者の形見の所有の如く愛した。自伝もそんな所がある。大衆は芸術を嫌うが、死んだ芸術家が好きだ。なんの影響も受けないし、危険じゃないから。真実というのは断片的なものだが、目的が働いていたかの様に体系的な知のもとにコンパクトに仮装させられる

・映画は人生である。故に、ゴダールは自伝を軽蔑している。人生というのは、未編集のフィルム群の如く断片的なもので、目的はないし体系的な知のもとにコンパクトに整理できるものでもない。しかしそれにも関わらず、このゴダールは三冊のゴダール伝を読んでしまった。なんと稀な芸術家であることか!?

・大島渚はゴダールを非難していた。六十年代後半の「中国女」までは、そんな前衛的芸術至上主義の時代だった。パレスチナ映画のジガヴェルトフ時代は、右翼から非難された極左の時代だ。「ヌーヴェルバーグ」で始まる八十年代から今日まで、左翼と右翼の両陣営から攻撃されている、思想的自立性の時代だ

・ゴダールは、アカデミズムとジャ−ナリズムの領域を横断した芸術家で、過去に於ける文化遺産的なヴィジオンによって、未知のイメージを編集してきた。「映画史」に結実した。


・第一次大戦後は、世界の中心たる西欧の崩壊の危機意識、未知の世界の到来の不安、未開社会の関心が起きた。復興期に於ける前衛精神の編集と思想的自立性は、第二次大戦後のゴダールに引き継がれるだろう。戦争が自国中心主義の結果だったから、ネーションに還元されない普遍言語としての映画を探求した

・コリンマッケーブは、第二次大戦後のフランスの文化エリート達の危機感のことを語っている。二回の悲惨な大戦は自国中心主義の結果だったから、ネーションに還元されない普遍言語としてのサイレント映画の意義が意識された。ゴダールのサイレント映画の思い入れは、こうした歴史的背景から説明できよう


・ Max Ophulusのコスモポリタニズムー"Le bonheur n'est pas gai" 体制順応主義conformismと、ヌーヴェルバーグのロマン主義者達が罵倒した五十年代、しかし前衛文化と大衆文化が共存した時代であった。ゴダールの映画史は、五十年代へのオマージュか?

・壁の崩壊はマルクスの勝利。民衆の解放の勝利
Chut du Mur = triomphe de Marx ; quand les idées entrent dans les masses, elle deviennent des forces matériellesーゴダール

・アメリカ映画は第一次大戦に乗じてフランス映画を、第二次大戦とテレビの誕生に乗じて全ヨーロッパの映画を破壊してしまった、とゴダールは言う。しかしゴダール(。「映画史」)の前まで、体系的でコンパクトな、フランス映画やヨーロッパ映画の空間が存在するとは誰も考えなかった。スイスの様な外部性の領域のことも


・ゴダールは八十年代から今日に至るまで、左翼と右翼の両陣営から非難を受ける。パレスチナ映画時代と比べてみると、芸術至上主義に傾いている、と左翼陣営(渡辺氏)。ヨーロッパという人類解放のユートピアのメッセージを苦々しく思う右翼陣営(蓮見氏)。しかし「思想的自立性」と分析する人はいない

・身体のうちには私達の認識を超えたものがあるように、精神のうちにもそれに優るとも劣らぬほどこの私達の認識を超えたものがある。無限かもしれないし、虚無かもしれない。全体化することなく、無限と虚無との間を運動すること、これが、ゴダールのモラリスト(思想的な文学者)としての思想的中立性だ

・外部の思考に属している人間のコミュニケーションを情報システムの内部に持ち込むのが、ハリウッド映画の商品としての特性なのだ。「ザ・デッド」のヒューストンはダブリンの街をスタジオに完全に再現したが、トリフォー「大人は分ってくれない」、ゴダール「勝手にしやがれ」の反逆は街頭で撮影された

・ヌーヴェルバーグの批評家集団としての黎明期;高感度フィルムの利用と手持ちカメラのテクニックによって、ヌーヴェルバーグが暴いたことのひとつは、都市の人々の疎外をリアルに物語るはずの撮影所のシステムにおいて、映画の文体が、極めて安定した固定カメラに束縛されていた、という事実である。


Straub=Huillet "Schwarze Sünde" 1988
(Hölderlin, Der Tod des Empedokles)

本多 .
Straub = Huillet made a screen of Hölderlin's drama Der Tod des Empedokles. Cezanne's contemplative aesthetic can be juxtaposed with Holderlin's imagination

Henri Mandine;
Les films des Straub-Huillet se "méritent" par leurs exigences .
On en sort enrichi .
"La chronique d'Anna Magdelena Bach " est un des plus beaux films réalisés sur la musique .


Aimez-vous Jean-Luc Godard?
Il prend le cinéma à où Joyce a laissé le roman. Le cinéma a cessé d'être roman pour être poésie, la caméra n'est plus narratrice des faits mais instrument de création.
L'intellectuel moderne, ces jean-Luc Godard, industriel et poéte, politique et sociologue, cinéaste et critique, scientifique et tragique

Henri Mandine;
Godard a compris très tôt les enjeux des mutations en cours , leurs interdépendances . D'où la nécessité de ne pas se cantonner à une spécificité , d'avoir l'ambition d'affronter la globalité .
La maîtrise de la caméra le permettait . . .
Il a imis en pratique la méthode complexe transactionnelle, prônée par Edgard Morin .



Godard (on his film "Nouvelle Vague")
Women are in love and men are alone.
A woman cannot do much harm to a man...
Love and attachment...
attaché from an embassy...movement...movie....cinema




Godard

that little Brecht poem that said
I consider my short with care
it's unachievable

ce petit poéme de Brecht qui disait
j'examine avec son mon plan
il est irréalisable

dieses kleine Gedicht von Brecht
sorgfältig prüf ich meinen Plan
er ist unverwirklichbar


本多,
Methods of thought which claim to give the lead to
our world in the name of revolution have become, in reality, ideologies
of consent and not of rebellion. (Albert Camus)

Masha Calloway;
once something becomes a method, revolution has disappeared..



read the essay "Poetics of Vanishing" by Zhang Xudong (New Left Review 63,may june 2010) .Cinematic portraits of China's breakneck social and economic transformation ,as seen from street level at its provincial margins.Zhang Xudong on motifs of disappearance, demolition and mobility in the films of Jia Zhangke,"Sixth Generation" film-makers in the mid-1990's.

Jia ZhangKe - The World - Shijie (2004)

本多.
Unbelievable! One can see the the lasting imprint of Jia's exposure to Italian Neo-Realism.Other significant influences on him include Ozu and Hou Hsiao-Hsien.

Zhang says; A certain self-imposed isolation follows from Jia's critical, non-conformist perspective, and his growing frustration with and distance from his own environment lend the films a strong touch of visual detachment.






自然


身体


外国


Victims and churches lead way to freedom from past - The Irish Times - Thu, Jun 17, 2010
www.irishtimes.com
OPINION:Saville will bring healing to the divided peoples of Derry and perhaps to the North’s wider community


Bloody Sunday report: 38 years on, justice at last | UK news | The Guardian
www.guardian.co.uk
• Saville report finds Bloody Sunday killings 'unjustified'• Cameron apologises for 1972 shooting of innocent marchers• Soldiers could be prosecuted for murder or lying to inquiry




Bloody Sunday in photographs | UK news | guardian.co.uk
www.guardian.co.uk
A huge crowd gathered in Guildhall Square in Derry to listen to the prime minister deliver the findings of the Saville inquiry. The report into the deaths at a civil rights march in the city in 1972 has been 12 years in the making. Lord Saville found the killings were 'unjustifiable'..


東京

・近所にある石川台駅付近の、小さな天ぷら屋さんに初めて行った。とても洗練された味なので吃驚。聞いてみたら、元々銀座六丁目で四十年間、お店を続けたという。ビル工事を契機に銀座を去り、五年前からここ石川台で開店したと。値段は外に表示していて手ごろだった。職人の偉大な45年に、脱帽です!

・官製「復興」にご用心!石油危機のときは、高度成長をもう一度とばかり、ジャパン・アズ・ No.1のプライドが、かくも多くの原発を建設させた。神戸地震のときは、市場中心のネオリベ体制が導入された。関東大震災のときは、十年後に満州に、「復興」した日本を建設した。復興会議予定通り増税提言



With the Cold War over, Germany renegotiated its Status of Forces agreement with the US, dramatically reducing the troop numbers there.Japan, by contrast, has pledged to pay for an expanded US military presence, not for defence against a Soviet threat but as a foward base for power projection across the region.
Gavan McCormack


Obama vs Okinawa

Practical lessons in world hegemony, as Japan's attempt to strike an independent course is cut down by the Obama Adminstration. For the islanders of Okinawa, another chapter in centuries-old tale of military occupation.
(Cavan McCormack,"new left review" no.64)

Henri Mandine;
Il est terrifiant de voir les conséquences engendrées par la crise systémique.
Ne tirera t'on jamais leçon du passé ?

本多 敬.
La question de l'environnment est aussi à l'ordre du jour,à propos de le projet de la construction du US base militaire.Incroyable! US base a l'intention de bombarde récif corallien en Henoko (la mer en Okinawa) .

Henri Mandine ;
Bonjour, Honda. Ce à quoi je faisais allusion .
Il est plus "aisé" de satisfaire les lobbies militaro-industriels, de flatter par là même le nationalisme si mal en point (Irak, Afghanistan) que de s'attaquer aux prédateurs de Wall Street.
A voir, le film procès "Cleveland contre Wall Street" de J.S. Bron , un suisse.

Henri Mandine.
Les Droits de l'Homme leur servent d'alibis quand bon leur semble.
L'administration Us alimente la montée en puisssance des nationalismes dans cette zone. Ennemis apparents, ce sont des "alliés objectifs".
Et on sait très bien quel est l'horizon de tout nationalisme . .



Towns and villages were rubble heaps;tens of thousands lived in caves , tombs, lean-to shacks, or relief camps...Farmers became air-base labourers, fishermen became truck-drivers;the old aristocracy disappeared.cast-off GI clothing.American soft drinks, cigarettes and canned goods supplied a new luxury trade for a totally impoverished people.

Henri Mandine;
Malheurs aux vaincus , arrogance des vainqueurs . . Rien de nouveau ?
Oh, si ! Cette hégémonie accélérait les mutations où l'homme de sujet , d'être, devenait objet,produit, sources de profits .




役に立たないもの・無駄なもの・分類できないもの


talk with Socratis..

http://www.facebook.com/n/?profile.php&id=100000508402937&v=wall&story_fbid=111622132227109&mid=2d9b8a6G4531850eG2162179G37&n_m=takashihonda00%40hotmail.com


Socratis Argyris

‎"Beware your thoughts as they become your words. Beware your words as they become your acts. Beware your acts as they become your habits. Beware your habits as they seal your fate." -Qin Dynasty folk tale (221–206 B.C.)

ツイッター半年めですが、気がついたことは、当初自分が関心を持ったフォロワーは、日常生活はできるが、なにか健康に問題があって孤立感を感じている人々でした。はっきりと自覚しない人も多いですが。そういう方たちは、嘘の無い鋭い観察の眼を持っている場合があって、そういう人達の呟きのなかで文章を作るのは大事ではないかと考え始めています。母親の介護を長年していた方で、看病に拘束されてなに一つ自分のことが出来ない状態で、それゆえに、外の世界と繋がりたいと思って、手軽にできるツイッターで新聞を熱心に読み始めた方がいます。とくに、英語の新聞に関心があって、病室で英語の勉強を少しづつしていたら、当初は一行も読めなかった英字新聞の記事が読めるようになったと呟いていましたが、面白いですね、わたしには。(読み方によるのでしょうが)。内田さんにご質問したいのですが、ツイッターの上限は一応、2000人となっているようですが、最適規模というのはございますでしょうか。何人くらいが、ツイッターにとって、望ましいと思われますか?

テーマ

関連テーマ 一覧


月別リンク

トラックバック(0件)

タイトル (本文) ブログ名/日時

トラックバック用URL help


自分のブログにトラックバック記事作成(会員用) help

タイトル
本 文
ALSO SPRACH OWLCATO ふくろねこー、かく語り き 2011年月6月(2) 本多敬 言葉と表現と射影のブログ/BIGLOBEウェブリブログ
文字サイズ:       閉じる